הבלוג של Webinke

מאמרים בנושא בניית אתרים, עיצוב אתרים, אבל לא רק...

תגיות וקטגוריות יכולות לתרום או לפגוע בקידום אתר הוורדפרס שלך

מה ההבדל בין תגיות לבין קטגוריות לקידום אתר וורדפרס?

אמ;לק:

תגיות וקטגוריות הן טקסונומיות מובנות בוורדפרס. שימוש נכון בהן מאפשר לארגן את התוכן שלנו בצורה מסודרת ונוחה לשימוש למשתמשים שלנו וגם לגוגל. שימוש שגוי בהן עלול ליצור עבודה מיותרת, בלבול ואף פגיעה בקידום האורגני של האתר בגוגל. אני ממליץ להשתמש בצורה מדויקת בקטגוריות בלבד, תוך הסתרת התגיות מהגולשים ומגוגל. בתגיות ניתן להשתמש לצורך סינון פנימי.

במאמר הזה נגלה מה ההבדל בין תגיות לבין קטגוריות באתר וורדפרס, איך נכון להשתמש בתגיות ובקטגוריות באופן שמשפר את חוויית המשתמשים שלנו ותורם לקידום אורגני (SEO) של האתר מבלי להסב נזק.

חלוקה לנושאים תורמת לחוויית משתמש

נשתמש במאמר הזה בדוגמה של אתר שעוסק בסקי ופונה לקהל יעד של חובבי סקי מושבעים. באתר כזה, הנושאים של המאמרים שלי ודאי יהיו על אתרי סקי בחו"ל, מגלשי סקי, בגדי סקי וכד'.

ארגון מסודר של התוכן עוזרת לגולשים להבין מה הנושאים שהאתר מכסה ולהתמצא בתוכו, כדי לאתר עוד מידע שמעניין אותם. משתמש או משתמשת שהגיעו לאתר כדי למצוא סקירה על סוגי כפפות לסקי, אולי יעברו לקרוא על מגלשי סקי למתחילים, או על אתר סקי שתמיד חלמו לבקר בו.

ארגון נכון והצגה נכונה של התוכן, יעזור למשתמשים  לקבל מענה מיידי לשאלה שהעסיקה אותם (סקירה על כפפות סקי) והרבה מעבר לכך: הם יגלו באתר עוד הרבה מידע איכותי בתחום אליו הוא מחוברים, קרוב לודאי שהם ישהו באתר לאורך זמן, יחזרו אליו בעתיד, עם סיכויים משופרים שירשמו למועדון החברים של האתר או יבצעו רכישה דרכו.

 

ארגון תוכן לשיפור דירוג האתר בגוגל

גם גוגל מנסה להבין במה עוסקים האתרים שהוא סורק, וארגון נכון של התוכן עוזר לגוגל בהבנת הנושאים המרכזיים באתר, היחסים ביניהם ואיזה תתי-נושאים יותר או פחות חשובים.

כאשר גוגל מבין שהאתר בדוגמה שלנו עוסק כולו בסקי, ומתמקד בציוד סקי, אתרי סקי ובגדי סקי יש יותר סיכוי שהוא יפנה דווקא אלינו גולשים המכורים לסקי, ולא לאתר תיירות כללי שיש לו כמה עמודים בודדים על סקי, אבל לא כנושא מרכזי.

כדי לארגן את המאמרים באתר וורדפרס לפי נושאים ותתי נושאים, נשתמש בטקסונומיות הבסיסיות של וורדפרס: תגיות וקטגוריות.

 

קטגוריות באתר וורדפרס

כל מאמר (פוסט) שנותר בוורדפרס מקבל באופן אוטומטי קטגוריה, בין אם נרצה ובין אם לא.

את הקטגוריות ניתן לארגן בהיררכיה. בדוגמה של אתר סקי אפשר למשל להגדיר קטגוריה ראשית: "ביגוד סקי" שתחתיה יושבות תת-קטגוריות: "נעליים", "משקפי סקי", "ביגוד תרמי" וכד'.

כברירת מחדל, המאמרים משוייכים אוטומטית לקטגוריה "ללא קטגוריה" או "Uncategorized". ניתן לשנות את קטגוריית ברירת המחדל מלוח הבקרה של האתר, תחת הגדרות>>כתיבה.

מכיוון שכל פוסט חייב להיות משוייך לפחות לקטגוריה אחת, עדיף ליצור קטגוריות בעלות משמעות ולא לשייך את המאמרים שלנו לקטגוריה סתמית כמו: "ללא קטגוריה".

הגדרת קטגוריית ברירת מחדל בוורדפרס
הגדרת קטגוריית ברירת מחדל בוורדפרס

 

תגיות באתר וורדפרס

תגית היא דרך נוספת לסווג מאמר לפי נושא. בניגוד לקטגוריות, הוספת תגית אינה חובה ואם לא נשייך בעצמנו תגית למאמר, הוא יהיה ללא תגיות.

תגיות וורדפרס אינו מאורגנות בהיררכיה כך שקשה לגולשים ולגוגל להבין את הקשרים בין תגית אחת לאחרת.

 

אז מה ההבדל בין תגיות לבין קטגוריות?

גם תגיות וגם קטגוריות משמשות לארגון וסיווג של התוכן באתרי וורדפרס, ולכן קל לבלבל ביניהן. ארגון התוכן עוזר גם לגולשים וגם לגוגל להבין במה עוסק האתר, מה הנושאים המרכזיים שבו ומהי דרגת החשיבות של כל נושא.

קטגוריה היא שדה חובה בכל פוסט וניתן לארגן אותן בהיררכיה של קטגוריה ראשית, תתי קטגוריות וכן הלאה. מכיוון שמדובר בשדה חובה, מומלץ לעשות שימוש מתוכנן ומאורגן בקטגוריות בכל המאמרים שלנו באתר וורדפרס.

לעומת זאת, תגיות אינן שדה חובה ולא ניתן לארגן אותן בהיררכיה. לא תמיד כדאי להשתמש בהן והן יכולות לשמש כדרך שונה לקיטלוג התוכן שלנו או לצורך סינונים פנימיים.

קטגוריות תגיות
שדה חובה
סידור היררכי
ערך ברירת מחדל “Uncategorized”

להשתמש בקטגוריות בלבד לסיווג תוכן מרכזי

מאחר וכל פוסט ממילא מחוייב להיות משוייך לקטגוריה אחת לפחות, ומכיוון שקטגוריה היא טקסונומיה עם היררכיה שמאפשרת לנו לארגן את המידע שלנו באתר בצורה היררכית – אני ממליץ להשתמש בקטגוריות בלבד לארגון פוסטים באתר לפי נושאים.

זה אומר שנקפיד לשייך כל פוסט באתר לקטגוריה מתאימה אחת או יותר ולארגן את הקטגוריות בהיררכיה לוגית הגיונית. חשוב כשמתכננים ומעתבים את האתר, נדאג להציג לגולשים רק את הקטגוריות של כל מאמר, ולא את התגיות.

מומלץ להגדיר בתוסף ה-SEO שלכם שאתם מעויינים שגוגל יאנדקס ויסרוק את עמודי הקטגוריה בלבד, ולא את עמודי התגית. אם אתם משתמשים בתוסף YOAST אתם יכולים ללכת ללוח הבקרה של וורדפרס ובתפריט SEO>>תצוגת חיפוש>>טקסונומיות ואז תחת "תגיות" >>הצגה במנועי חיפוש לבחור "מכובה".

אפשרות לחסום את גוגל מעמודי תגיות
אפשרות לחסום את גוגל מעמודי תגיות

 

תכנון נכון של קטגוריות האתר

חשוב לתכנן נכון את הקטגוריות שלנו ואת ההיררכיה שלהן, כדי לשפר את חוויית המשתמש וכדי לשפר את דירוג האתר. הקטגוריות אמורות לחזק את הנושאים המרכזיים בהם עוסק האתר ולא לרדת לסיווגים ברזולוציה עדינה מדי.

לדוגמה: "ביגוד סקי לגברים" באתר שמדבר על סקי – זו אחלה תת-קטגוריה, אבל "אתרי סקי בישראל" היא כבר קטגוריה ספציפית מדי, אין בה ערך לגולשים והעמוד שלה יהיה די ריק.

דוגמה נוספת: אם האתר שלי כולו עוסק בסקי, אבל פעם אחת כתבתי מאמר לא קשור על טיול למדבר יהודה, אין טעם ליצור קטגוריה "טיולי מדבר בארץ". זו קטגוריה שמרחיקה את הגולש ואת גוגל מהבנה של תוכן האתר, היא תכיל רק פוסט אחד ואין לה שום ערך לגולש או לגוגל.

 

שימוש שונה לתגיות וורדפרס

אם החלטנו לא לסווג מאמרים (פוסטים) באתר לפי תגיות, לא להציג את התגיות לגולשים ולא לגוגל, ניתן להשתמש בתגיות לצורך סיווג פנימי.

לדוגמה: אני יכול לאתר את הפוסטים הכי פופולריים שלי או את אלו שמביאים לי מכירות או הרשמות לרשימת התפוצה, ולסווג אותם בתור "פוסטים רווחיים" וכד'. רווחיות איננו נושא שהאתר עוסק בו, אני לא מעוניין שהגולשים יצפו בעמוד קטגוריה עם כותרת מאירת עיניים: "פוסטים רווחיים". אני גם לא מעוניין שהסיווג הזה יופיע בגוגל. אבל אם אני מעוניין להציג את הפוסטים האלו בתור "פוסטים מומלצים" בסוף כל מאמר שלי, אוכל להיעזר בתגית (הסודית) שיצרתי, כדי להציג את הפוסטים המשוייכים אליה מבלי שהגולשים או גוגל ידעו איך קוראים לתגית או מה משותף לפוסטים תחת התגית.

 

להיזהר מכפילות

אם לא הקשבתם לעצה שלי וסיווגתם כל מאמר גם לתגיות וגם לקטגוריות, ולא הסתרתם את התגיות מגוגל ומהגולשים –  הקפידו שאלו יהיו סיווגים עם משמעות שונה לגמרי. כשלתגית ולקטגוריה יש משמעות זהה, עלולה להיווצר קניבליזציה של עמודים – מצב בו שני עמודים באתר שלי פוגעים האחד בדירוג של השני בגוגל.

אם לדוגמה יש לי עשרה פוסטים שמשויכים גם לקטגוריה: "אתרי סקי בצרפת" וגם לתגית "אתרי סקי בצרפת", תיווצר באתר שלי כפילות: עמוד קטגוריה ועמוד תגית עם אותו התוכן בדיוק.

בדוגמה זו, כשמישהו מחפש בגוגל "אתרי סקי בצרפת" גוגל רוצה להציג לו את העמודים הכי טובים מהאתרים הכי טובים. סביר להניח שגוגל לא יציג גם את עמוד הקטגוריה וגם את עמוד התגית שלי – כי הם זהים ויושבים תחת אותו אתר. כתוצאה – שני העמודים שלי יתחרו זה בזה והדירוג של שניהם עלול להיפגע.

 

חיזוק עמודי הקטגוריה

עמודי קטגוריה עלולים להיות דלים בתוכן אם הם מציגים רק כמה קישורים לפוסטים בתוך האתר. כתוצאה גוגל עלול לזהות אותם כעמודים דלים ולבחור להתעלם מהם בהמשך, ובכך נפסיד את היתרון הגדול של עמודי קטגוריה לקידום אורגני.

לצורך העניין כדאי לקחת עמודי קטגוריה מרכזיים ולהפוך אותם לעמודים עשירים בתוכן. כלומר, מעבר לעמוד שער לפוסטים רלוונטיים, אפשר להכניס אליהם מידע כללי איכותי, סרטונים, תמונות נוספות וכד'.

 

חיזוק עמודי קטגוריה חשובים ניתן לבצע גם באמצעות קישורים:

  1. לקשר אליהם ישירות מתפריט הניווט הראשי
  2. להוסיף אליהם ישירות מעמוד הבית
  3. לקשר אליהם מהפוטר
  4. לקשר בין הטקסט בגוף הפוסט המשויך לקטגוריה החשובה, בחזרה לקטגוריה הראשית
  5. דרך קישורים באתרים חיצוניים הישר לעמוד הקטגוריה (כל עוד אלו קישורים איכותיים מאתרים חזקים ומהימנים).

איך משייכים לפוסט תגית או קטגוריה?

ניתן בצד שמאל לסמן את הקטגוריות (אחת או יותר) הרלוונטיות לפוסט. אפשר גם להוסיף קטגוריה חדשה ע"י לחיצה על הקישור "קטגוריה חדשה". כדי לבחור תגית חדשה, יש להתחיל לכתוב אותה בשדה המתאים או לכתוב את שמות הקטגוריות (אפשר כמה, ולהפריד אותן עם פסיק). ניתן גם ללחוץ על הקישור "תגיות נפוצות" כדי לקבל רשימה נוחה לבחירה של תגיות נפוצות.

שיוך פוסט לתגית או קטגוריה (ערוך קלאסי ועורך גוטנברג)
שיוך פוסט לתגית או קטגוריה (ערוך קלאסי ועורך גוטנברג)

איך יוצרים, עורכים או מוחקים תגיות או קטגוריות דרך לוח הבקרה של וורדפרס

ראינו שניתן ליצור קטגוריות ותגיות חדשות במהלך כתיבת פוסט, אבל ניתן להגדיר תגיות וקטגוריות דרך לוח הבקרה של וורדפרס, תחת פוסטים>>תגיות או פוסטים>>קטגוריות.

בשני המקרים ניתן להוסיף:

  • שם – שם הקטגוריה או התגית, כפי שיוצגו באתר למשתמשים (לדוגמה: "כפפות סקי")
  • מזהה כתובת – קישור לקטגוריה, כפי שיופיע בשורת הכתובת של הדפדפן – מומלץ לבחור שם באנגלית (לדוגמה: "ski gloves"). שימו לב שבין המילים בקישור יתווסף מקף באופן אוטומטי.
  • תיאור – התיאור לרוב לא מופיע בשום מקום, אלא אם כן בחרתם להציג אותו עיצבתם את האתר.
  • הורה – השדה הזה יופיע עבור קטגוריות בלבד, והוא מאפשר את יצירת ההיררכיה בקטגוריות. לדוגמה, אני יכול ליצור קטגוריה "כפפות סקי" ולבחור שההורה שלה (קטגוריית האם) תהיה "ביגוד סקי").

בצד שמאל של המסך יופיעו כל הקטגוריות והתגיות שכבר נמצאות באתר ושם ניתן לערוך אותן או למחוק אותן.

יצירת קטגוריה או תגית דרך לוח הבקרה של וורדפרס
יצירת קטגוריה או תגית דרך לוח הבקרה של וורדפרס

תגיות וקטגוריות – תוכן מאורגן, שיפור חוויית משתמש וחיזוק SEO

לסיכום, תגיות וקטגוריות הן טקסונומיות מובנות בוורדפרס. שימוש נכון בהן מאפשר לארגן את התוכן שלנו בצורה מסודרת ונוחה לשימוש למשתמשים שלנו וגם לגוגל. שימוש שגוי בהן עלול ליצור עבודה מיותרת, בלבול ואף פגיעה בקידום האורגני של האתר בגוגל. אני ממליץ להשתמש בצורה מדויקת בקטגוריות בלבד, תוך הסתרת התגיות מהגולשים ומגוגל. בתגיות ניתן להשתמש לצורך סינון פנימי.

 

סרטון על תגיות וקטגוריות

כצלם ובעל בלוג תיירות, העברתי הדרכה לקולגות שלי מקהילת בלוגרי הטיולים של ישראל. כחלק מההדרכה דיברתי על קטגוריות ותגיות, אתם מוזמנים לצפות בסרטון ולעקוב אחרי ערוץ היוטיוב של WEBINKE לסרטונים נוספים.

גילוי נאות: האתר משתמש ב-cookies לצרכי ניטור ושיווק.חלק מהקישורים באתר עשויים להניב לכותב עמלות. 

יש לך הערות, שאלות והצעות למאמרים? זה בדיוק המקום לחלוק אותם:

הדרך לאתר האינטרנט המעוצב והחדש שלך מתחילה כאן

אשמח לעזור לך בתכנון, עיצוב ובניית אתר האינטרנט החדש לארגון שלך

להכניס תנועה איכותית של גולשים לאתר שלך על בסיס קבוע

המתחרים כבר בעמוד הראשון בגוגל - מה איתך?

קידום אתרים אורגני (SEO) יגדיל את כמות הכניסות של קהל רלוונטי לאתר שלך, וכך יגדיל את כמות הלידים האיכותיים והרכישות על בסיס קבוע.

דילוג לתוכן