בניית אתר לעסק יכול להיות תהליך מרגש או מתסכל – זה בעיקר תלוי בבחירת אנשי המקצוע איתם נעבוד. הדבר דומה לשיפוץ מקיף בדירה. מצד אחד התרגשות גדולה ומצד שני – תסכול וחשש מהתמודדות עם לו"ז צפוף, תקציב מוגבל ומונחים לא ברורים כמו: "גרמושקה" או "אינטרפוץ" (אם שיפצתם אי פעם דירה, אתם יודעים במה מדובר).
כמו שיפוצים בדירה, גם הקמת אתר הוא רגע קריטי בחיי העסק, וכפי שאין אדריכל או קבלן שיפוצים שמתאים לכולם, אין גם חברה אחת לעיצוב ובניית אתרים שתהיה מושלמת לכל אחד.
אז איך בוחרים חברה לבניית אתרים שמתאימה לעסק שלנו?
הכנתי רשימה של כמה נקודות שכדאי לתת עליהן את הדעת בבחירת החברה שעומדת ללוות אתכם בתהליך של אפיון, עיצוב והקמת האתר לעסק שלכם. חלק מהנקודות מתייחסות להסכם ביניכם לבין הספק ואחרות מתייחסות לאנשים איתם תעבדו והתקשורת איתם.
להבין עד הסוף מה השירות כולל
בתור אלו שעומדים בפני הוצאה משמעותית עבור בניית אתר לעסק שלנו, מגיע לנו לקבל הסכם או הצעת מחיר מפורטים מאוד, ומגיע לנו להבין כל מילה בהסכם מול הספק שיבנה את האתר שלנו.
אם נתקלתם בביטויים לא מובנים בהסכם ("רספונסיבי") או במשפטים סתומים ("כולל SEO") דרשו שיסבירו לכם, בכתב, למה הכוונה. בנוסף, כדאי לבקש מהחברה מולה תעבדו שתפרט גם מה לא כולל השירות, כדי שלא יהיו הפתעות בהמשך. לרוב אחסון האתר, רכישת כתובת וכתיבת תכנים – לא יהיו כלולים בשירות.
האתר אמור לייצר ערך לעסק – הגדירו תקציב בהתאם
טווחי המחירים לאפיון ובניית אתר בהתאמה אישית הם מאוד רחבים והם תלויים בסדר הגודל של האתר, הטכנולוגיה, לוחות הזמנים, כמות ההתאמות האישיות הנדרשות ועוד קריטריונים רבים. אז איך נדע מהו התקציב ההולם לבניית האתר של החברה שלנו?
רגע לפני בחירת חברה לבניית אתרים, ננסה לכמת את הערך והתרומה של אתר מקצועי למוניטין ולהכנסות בית העסק שלנו, ונגדיר תקציב בהתאם.
לדוגמה: אם אתם אדם שכותב בלוג ללא כוונות רווח – אין סיבה עסקית הגיונית להשקיע עשרת אלפים שקלים באתר אינטרנט. לעומת זאת – אם אתם חברה עם מחזורים גדולים, מוניטין וקהל לקוחות גדול – אל תלכו על ספק מתחיל או חובבן שמציע לכם אתר בכמה אלפי שקלים בודדים. אתר חובבני לחברה גדולה, עלול לפגוע בתדמית ובהכנסות הארגון.
בין אם אתם עסק קטנטן או חברה גדולה – הגדירו תקציב בהתאם לערך שהאתר יפיק לארגון, ואז בחרו חברת בניית אתרים בהתאם.
דרשו אפיון אתר מסודר
הקמת אתר לחברה או בית עסק דורשת הגדרת מטרות וקהלי יעד, ניתוח מתחרים ותכנון מקדים. על כן בבואנו לבחור חברת בניית אתרים, חשוב לוודא שנקבל אפיון אתר מסודר. האפיון יכלול בין היתר את אפיון מבנה התוכן של האתר ופרסונות – דמויות פיקטיביות המייצגות את קהל היעד של האתר שלנו.
אפיון אתר מאפשר לנו לוודא מראש שהספק שבחרנו מבין את מטרות האתר ושיש בינינו הסכמה על מבנה האתר והעיצוב שלו, עוד לפני שהתחלנו בבנייתו. כמו שלא נתחיל לבנות בית בלי שרטוטים ותכניות, כך לא סביר להתחיל לבנות אתר בהתאמה אישית, מבלי שאישרנו את אפיון האתר.
בונה האתרים שלכם הוא שותף (לרגע) בעסק – בחרו אותו בקפידה
איש הקשר מולו נעבוד בחברה לבניית אתרים איננו טכנאי שמבצע פעולות העתק-הדבק של תבנית עיצוב יפה. מדובר במי שהופך לרגע לשותף עסקי שלנו, אשר יוביל אותנו בתהליך שבסופו נקבל אתר שמשרת את העסק שלנו.
חשוב לדבר עם איש הקשר לפני שחותמים על הסכם, כדי להבין מראש האם יש לאיש הקשר הבנה עסקית, והאם הוא מסוגל להבין את הביזנס שלנו, את קהלי היעד ואת המטרות של האתר. שאלו אותו על לקוחות קודמים, כדי שתוכלו לבחור באדם בעל נסיון בעבודה עם עסקים בסדר גודל כמו שלכם או גדולים יותר. אל תסתפקו בבונה אתרים שמייצר אתרים יפים שלא נותנים מענה לצרכים של העסק שלכם או מתעלם מקהל היעד שלו.
האחיין הקטן שלי בונה אתרים מהממים, זה לא אומר שבשלב הזה הוא בשל לבנות אתרים אפקטיביים לעסקים שלי.
סגנון עיצובי
בקשו לראות תיק עבודות של החברה לבניית אתרים איתה תעבדו. בדקו אם הסגנון מקצועי מספיק והאם הוא לטעמכם. חשוב לזכור שהעיצוב אמור לשרת מטרות עסקיות ולא סתם להיות יפה.
קשר עם חברה לבניית אתרים איננו חתונה קתולית
חתונה קתולית אולי מתאימה לאנשים מסויימים, אבל כשמדובר באתר בית העסק שלנו, חשוב לוודא בהסכם, שלא חתמנו עם הספק שלנו על התקשרות לכל החיים. המידע באתר שייך לעסק שלנו. המאמרים, פניות הגולשים, התמונות, התגובות למאמרים וכתובת האתר – כל אלו הם נכסים בעלי ערך רב עבורנו. חשוב לוודא מראש שלאחר שהאתר יהיה מוכן, כל הנכסים הללו יהיו בשליטה מלאה שלנו, בעלי העסק, ושנוכל אפילו מחר בבוקר לנתק את ההתקשרות עם הספק שלנו, מבלי שיגרם נזק לאתר ולמידע שלנו.
אם להיות יותר ספציפיים, כשבוחרים חברה לעיצוב ובניית אתרים יש לדרוש:
- כתובת אתר בניהול ובבעלות שלכם – זה אומר שהלקוחות שלכם יוכלו בעתיד לגלוש לאותה כתובת אינטרנט ולהגיע תמיד לאתר בית העסק שלכם, גם אם בעוד 5 שנים תקימו אתר חדש לגמרי, בטכנולוגיה חדשה ובעזרת חברה לבניית אתרים שונה.
- גישה מלאה לשרתים – בעלי האתר משלמים באופן שוטף לחברת אחסון, אשר מארחת את האתר. חברות אחסון נפוצות לבתי עסק ישראליים הן חברת Upress, SPD או Siteground. אבל יש חברות לבניית אתרים שמספקות גם שירות אחסון לאתר.
כך או כך, חשוב לוודא שיש לכם גישה מלאה לשרתי האתר ושיש לכם אפשרות קלה לנייד את האתר לחברת אחסון אחרת בכל עת. שימו לב שאם אתם בונים אתר במערכת Wix, לא תהיה לכם גישה לשרתים ולא תוכלו לנייד את האתר (זו אחת הסיבות שאני ממליץ לבעלי עסקים על בניית אתר בוורדפרס).
תחנת יציאה – מה עושים אם לא מסתדרים?
הקמת אתר היא תהליך משותף שלכם ושל הספק והוא דורש תקשורת טובה וכימיה בין הצדדים. אם אחרי שלב האפיון תגלו שאין לכם ולספק תקשורת טובה או שאתם לא מרוצים מתפקודו או מעיצוב האתר שלו – חשוב שתהיה לכם אפשרות לעצור את הפרויקט לפני שהאתר נבנה בפועל ולהיפרד כידידים. באופן הזה תשלמו רק עבור הכנת האפיון והעיצוב הגרפי ותוכלו להמשיך את התהליך עם ספק שמתאים לכם יותר.
אז איך לבחור חברה לעיצוב ובניית אתר לעסק? סיכום
אתר אינטרנט הוא השקעה לטווח ארוך והחברה לבניית אתרים בה נבחר תלווה את בית העסק שלנו לאורך תהליך ההקמה שלו. הבחירה בחברה לבניית אתרים מתחילה בהגדרת תקציב ובחינה מדוקדקת של ההסכם עליו אנו חותמים. חשוב לבקש הבהרות לכל סעיף לא מובן בהסכם, לוודא שתהליך בניית האתר כולל אפיון אתר מסודר ושהאתר והכתובת שלו יהפכו בסוף התהליך לנכס דיגיטלי בשליטה מלאה שלנו.
בין הנושאים שחשוב לוודא לפני בחירת חברה לעיצוב ובניית אתרים הוא שלא מדובר בחתונה קתולית, ושתוכלו להיפרד לשלום מהספק שלכם בסוף התהליך ואפילו באמצע התהליך אם תחפצו בכך. מעבר להסכם הכתוב, חשוב גם לשוחח עם איש הקשר שלנו בחברה לבניית אתרים שבחרנו, כדי לוודא שזהו אדם תקשורתי עם הבנה עסקית, אשר מתאים ללוות אותנו יד ביד לאורך התהליך. לבסוף, חשוב לראות תיק עבודות קודמות, כדי להתרשם מיכולות העיצוב של הספק הנבחר.