מאמרים בנושא בניית אתרים, עיצוב אתרים, אבל לא רק...

עפר קידר

עפר קידר

קוראים לי עפר קידר, ואחרי קרוב ל-20 שנה בעולם ההייטק, החלטתי לפרוש ממירוץ העכברים ולהשקיע את הנסיון והיצירתיות שלי בדברים שאני אוהב באמת. כיום אני עוסק באפיון, עיצוב ובניית אתרים לעסקים קטנים ובינוניים, וגם בצילום מקצועי ובכתיבה.

יש לך עסק, אתר או בלוג?

 הצטרפו לקהילה שלי וקבלו מאמרים מעניינים בדיוק כמו זה ישירות למייל – מבטיח לא להציף!

"תפתיעו אותי" – מדוע חשוב לדרוש אפיון אתר מקצועי

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

אמ;לק:

גם אם אתם בית עסק בסדר גודל קטן או בינוני, אפיון אתר הוא אחד הנושאים שאסור להתפשר עליו כאשר בוחרים חברה לבניית אתרים. אפיון אתר הוא הכלי שלכם לקבלת אתר אופטימלי ובלי הפתעות לא נעימות כשהאתר עולה לאוויר. אפיון אתר מקצועי כולל הגדרה של מטרות האתר, קהלי יעד ופרסונות, ניתוח מתחרים, אפיון תוכן ופונקציונליות, תכנון חוויית המשתמש ועיצוב גרפי.
דרשו אפיון אתר מקצועי מהחברה לבניית אתרים שלכם

אפיון אתר – הניחו את העכבר, קחו צעד לאחור ובואו נדבר על זה

אז החלטתם שהגיע הזמן להתחדש באתר אינטרנט לעסק ואתם עומדים לחתום על הסכם עם חברה לבניית אתרים. רגע לפני שאתם לוחצים על כפתור ה-"אישור" ומעבירים את התשלום, כדאי שתשאלו את עצמכם: האם אתם מבינים מראש איזה אתר תקבלו בסוף?

בשנותי הראשונות בעולם ההייטק, הייתי חלק מהצוותים שעבדו על בניית אתרי האינטרנט לארגונים ותאגידים גדולים בתחום הפנאי, הביטוח, הפיננסים והמזון. מעולם לא נתקלתי בארגון המכבד את עצמו, שפנה אלינו בבקשה לבניית אתר ואמר: "אתם המקצוענים – תפתיעו אותנו". לכולנו היה ברור שלא מתחילים לבנות אתר אינטרנט, לפני שהלקוח מבין בדיוק מה הוא יקבל בסוף.

כיום עולם בניית האתרים השתנה, וגם עסקים בגודל קטן ובינוני יכולים לשכור חברה לבניית אתרים. בעידן הנוכחי, אין סיבה שבעלי עסקים לא יקבלו את אותו השירות והתהליך שהיה שמור בעבר הרחוק לארגונים גדולים בעלי כיסים עמוקים. לצורך העניין, רגע לפני שאתם חותמים ומשלמים לחברה לבניית אתרים, חשוב להבין מהו אפיון אתר אינטרנט ולמה לא נתחיל להקים אתר בלעדיו.

 

"סמוך עלי – מקסימום נכניס שינויים אחרי זה" (ונשלם כפליים)

לא בכל יום אנחנו מקימים אתר חדש לחברה שלנו. זהו תהליך עליו אנו משלמים בכסף ובזמן, לכן כדאי לבצע אותו פעם אחת בלבד, בצורה מקצועית ויעילה. מסמך אפיון-אתר מקצועי מאפשר לנו לוודא מראש, שהחברה לבניית אתרים שבחרנו מבינה את בית העסק שלנו, את קהל היעד, את מטרות האתר ואת האופן שבו נרצה שהאתר יראה.

קל מאוד לשנות תכנון ועיצוב של אתר בשלב האפיון. אבל אם לא קיבלנו ואישרנו את אפיון האתר מראש, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו בסוף התהליך עם אתר שאינו משרת את החברה, פוגע בתדמיתה ואינו מותאם לקהל היעד שלה. לשנות אתר אחרי הקמתו, זה כבר עסק מתסכל, ארוך ויקר מאוד.

בשורה התחתונה – גם אם אתם חברה בסדר גודל קטן או בינוני, לא מתחילים לבנות אתר בלי אפיון אתר מסודר, כמו שלא בונים בניין בלי תכניות מפורטות.

 

דרשו אפיון אתר מקצועי מהחברה לבניית אתרים שלכם
אפיון אתר מסודר -שלא יהיו הפתעות לא נעימות

ממש לא רק עיצוב גרפי – מה כולל אפיון אתר מקצועי?

רבים טועים לחשוב שאפיון אתר הוא למעשה העיצוב הגרפי שלו. בפועל, העיצוב הגרפי הוא רק חלק קטן (וחשוב!), המגיע בסוף תהליך האפיון. אפיון אתר מקצועי הוא מסמך מפורט הרבה יותר, הכולל בין היתר:

הגדרת מטרות האתר

לכל אתר יש מטרה, שחייבת להיות ברורה לחברה לבניית אתרים שלנו ולמקבלי ההחלטות אצלנו בארגון. חשוב שאתר האינטרנט, המבנה שלו, העיצוב והתוכן שבו, ישרתו את מטרות האתר שהוגדרו באפיון.

לדוגמה: נוכל להקים אתר תדמיתי שמטרתו לחזק ולהעצים את המותג שלנו בקרב הגולשים או לחלופין חנות מקוונת שמטרתה למכור כמה שיותר מוצרים או שירותים. כחלק מהגדרת המטרות, חשוב להבין מה נרצה להשיג מהגולשים שלנו באתר: האם הם אמורים לבצע רכישה, לקבל מידע או להשאיר פרטים שיכנסו למערכת ה-CRM שלנו?

 

אפיון קהל היעד

חשוב להבין מי הגולשים שצפויים להגיע לאתר. ככל שנבין לעומק את מאפייני הגולשים, נוכל להתאים עבורם את האתר בצורה טובה יותר, שתשרת את מטרות האתר והעסק שלנו. לאפיון קהל היעד של האתר תהיה השפעה על עיצוב האתר, למבנה התוכן שלו ואפילו על ה-מיקרוקופי שלו (הטקסט שמופיע על כל כפתור ובכל הודעה באתר).

חלק מאפיון קהל היעד יכול לכלול הגדרה של פרסונות – תיאור מפורט של דמויות פיקטיביות המייצגות את קהלי היעד של האתר. תיאור פרסונה יכלול שם, תמונה, תחביבים, שאיפות, חששות וכל מה שיעזור לנו לייצר היכרות "אישית" עם אותן דמויות פיקטיביות, המייצגות את הלקוחות שלנו. בעת תכנון האתר, ננסה להתחשב בהעדפות וברצונות של הפרסונות, כדי לתכנן אתר הקולע לצרכים של קהל היעד שלנו (הפוסט "מה מעניין את אודליה" מדבר על אפיון התוכן של אתר בהתאם לפרסונה בשם אודליה).

 

ניתוח מתחרים ואתרי האינטרנט שלהם

הבנת המתחרים וניתוח אתרי האינטרנט שלהם, גם הוא חלק חשוב באפיון האתר. היכרות עם המתחרים, הבנת נקודות החוזק והחולשה שלהם ושל אתרי האינטרנט שלהם, יעזור לנו לתכנן אתר אשר נותן פתרון טוב יותר משל המתחרים, מחדד את הבידול שלנו ומדגיש את היתרונות היחסיים שלנו מול המתחרים.

 

הגדרת דרישות פונקציונליות

מעבר לתוכן, נגדיר גם את הפעולות שנרצה שהאתר יאפשר לבצע. לדוגמה – מחשבון המרת מטבע, ביצוע רכישה, הרשמה ללקוחות וכד'. באתרי תדמית לרוב אין הרבה דרישות פונקציונליות מעבר לטפסי יצירת קשר שיכולים להתחבר למערכת CRM או הרשמה לרשימת תפוצה. ככל שהאתר שלנו מורכב יותר, חשוב להגדיר באפיון האתר מהן הפעולות בהן האתר יתמוך.

 

אפיון תוכן האתר

בשלב הזה ניתן לתכנן את מבנה תוכן האתר ואת מבנה הניווט הראשי של האתר. אפיון התוכן מתאר בדיאגרמה את הנושאים והעמודים השונים שיהיו באתר ואת היחסים בין העמודים השונים (מה יושב תחת מה). מבנה תוכן האתר נועד לשרת את מטרות האתר שהגדרנו ולתת מענה לקהל היעד שלנו.

אפיון תוכן טוב יאפשר לגולשים שלנו לאתר במהירות את המידע החשוב להם ואת הפעולות אותם נרצה שיבצעו. כשלגולש קל להתמצא באתר ולקבל ממנו ערך במהירות – חוויית המשתמש מועצמת. חווית משתמש טובה יכולה להשפיע לטובה גם על דירוג האתר בגוגל, וכך להביא לנו גולשים ולקוחות פוטנציאלים נוספים.

 

אפיון חוויית משתמש

אחרי שהגדרנו מטרות וקהלי יעד, ניתחנו את אתרי המתחרים והגדרנו את מבנה תוכן האתר, ניתן להתחיל בתכנון המסכים השונים שיופיעו באתר. בשלב הזה נקבל החלטות על איזה מידע ואלמנטים יופיעו בכל סוג עמוד, ונתאר באופן סכמטי (עדיין ללא גרפיקה וצבעים) את המיקום שלהם בעמודי האתר, באופן שנותן מענה לקהל היעד שלנו ומשרת את מטרותינו.

 

עיצוב גרפי לאתר

רק אחרי שיתר חלקי האפיון ברורים ומוגדרים, ניתן לתכנן את העיצוב הגרפי של האתר. העיצוב הגרפי משלים את חוויית המשתמש, ותפקידו להעצים את המותג ולשרת את מטרות האתר.

דרשו אפיון אתר מקצועי מהחברה לבניית אתרים שלכם

אפיון אתר – מה לדרוש בהסכם מול חברה לבניית אתרים?

הקמת אתר הוא תהליך משותף בינינו הלקוחות לבין חברה המספקת שירותי אפיון, עיצוב ובניית אתרים. כדי שהתהליך יהיה יעיל ונעים, מעבר לכימיה טובה בין הצדדים והסכמה על מחיר ולוחות זמנים, חשוב להקפיד שהספק שאנו שוכרים עומד בדרישות הבאות:

אפיון אתר – חברה מקצועית לבניית אתרים דואגת לשתף את לקוחותיה בתכנון האתר ובהחלטות חשובות, מהיום הראשון ולאורך כל התהליך. אפיון אתר מקצועי הוא מסמך המאפשר ללקוח להבין מראש מה האתר שהוא יקבל, אילו מטרות הוא משרת ואיך הוא יראה.

חברה לבניית אתרים שלא מספקת אפיון מלא ורק מוסרת אתר סופי מוגמר, עלולה להשאיר את לקוחותיה מתוסכלים, עם רשימה ארוכה של טענות ודרישות לשינויים, אשר יעלו ללקוח כסף רב ויעכבו את עליית האתר לאוויר. זכרו שתמיד זול ומהיר יותר להכניס שינויים במסמך האפיון לפני בניית האתר, מאשר לבצע שינויים בדיעבד, כאשר האתר כבר מוכן.

 

סבב תיקונים לאפיון האתר – אפיון האתר הוא אמנם מסמך שנעשה בשיתוף בין הספק לבין הלקוח, אבל כשנקבל את האפיון לידינו, סביר להניח שנרצה להכניס בו שינויים. זה יכול להיות שינוי במבנה התוכן, בפלטת הצבעים או בעיצוב הגרפי – איך שלא יהיה, חשוב לוודא שאנו זכאים לסבב תיקונים ושינויים באפיון האתר, ללא תשלום נוסף. את בניית האתר בפועל מבצעים רק לאחר שהלקוח אישר את האפיון. חשוב לוודא את זה מראש מול החברה לבניית אתרים איתה נבחר לעבוד.

 

תחנת יציאה לאחר שלב אפיון האתר – לפעמים כבר בשלב האפיון נוצרת תחושת שותפות אמיתית בין הלקוח לבין הספק שאחראי על אפיון, עיצוב ובניית האתר. במקרים אחרים, אנחנו עלולים לגלות בעת העבודה על האפיון שאין כימיה או תקשורת טובה בין הצדדים, שהספק לא מבין את הציפיות, שהעיצוב הגרפי שהוא מספק אינו לטעמנו או להיפך: מקרים בהם הלקוח אינו משתף פעולה עם הספק ולא לוקח חלק בתהליך.

לצורך העניין כדאי לוודא שההתקשרות בינינו לבין הספק שלנו לבניית האתר איננה "חתונה קתולית", ולהגדיר בהסכם תחנת יציאה בסיום שלב האפיון. תחנת יציאה מאפשרת ללקוח או לספק לסיים את ההתקשרות ברוח טובה אחרי שהאפיון מוכן, אבל לפני שמתחילים לבנות את האתר בפועל ולפני שהלקוח שילם את מלוא עלות הפרויקט.

 

בלי הפתעות: דרשו אפיון אתר מקצועי מהחברה לבניית אתרים שלכם

בפוסט הזה הסברתי מה כולל אפיון אתר מקצועי, ולמה הוא חיוני כשלב מקדים לבניית אתרים לעסקים. אפיון אתר מקצועי כולל הגדרה של מטרות האתר, קהלי יעד ופרסונות, ניתוח מתחרים, אפיון תוכן לאתר, תכנון חוויית המשתמש ועיצוב גרפי.

גם אם אתם בית עסק בסדר גודל קטן או בינוני, אפיון אתר הוא אחד הנושאים שאסור להתפשר עליו כאשר בוחרים חברה לבניית אתרים, והוא אמצעי לקבלת אתר אינטרנט אופטימלי, אשר מצמצם את הסיכוי לעלויות לא מתוכננות בדיעבד, בעקבות בקשות שלכם לשינויים אחרי שהאתר כבר מוכן. אתר אינטרנט חדש איננו מקום מומלץ להפתעות יקרות.

התחלנו את הפוסט כשהייתם רגע לפני חתימה על הסכם עם חברה לבניית אתרים. אני מקווה שכעת יש לכם את הכלים לבדוק האם אתם מבינים עד הסוף מה אתם מקבלים.

אם אתם עומדים בפני החלטות בנוגע לאתר אינטרנט חדש לחברה, צרו איתי קשר – אולי נוכל לעבוד יחד!

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

יש לך הערות, שאלות והצעות למאמרים? זה בדיוק המקום לחלוק אותם:

הדרך לאתר האינטרנט המעוצב והחדש שלך מתחילה כאן

אשמח לעזור לך בתכנון, עיצוב ובניית אתר האינטרנט החדש לארגון שלך

נראה לי שהמאמרים האלו יכולים לעניין אותך:

איך עושים איפיון תוכן לאתר תדמית
איפיון אתרים

מה מעניין את אודליה – איך עושים איפיון תוכן לאתר תדמית

גם כאשר מקימים אתר לעסק בסדר גודל קטן או בינוני – לבניית אתר איכותי ואפקטיבי קודם תהליך איפיון ותכנון מסודרים. אחרי שמבצעים מחקר שיווקי סטנדרטי, במהלכו נגדיר מטרות לאתר ונעמוד על מאפייניהם של הלקוחות הפוטנציאלים ושל המתחרים, יש לאפיין מהו התוכן שיתן מענה וערך אמיתי לאותם לקוחות מתעניינים. בפוסט הזה אני מציע שיטה פרקטית אחת לביצוע איפיון תוכן, המלווה בדוגמה לאפיון תוכן עבור חברה בסדר גודל קטן.

לקריאת הפוסט>>
בניית אתר לסכונות ביטוח
בניית אתר וורדפרס

דברים שלמדתי מבניית אתר לסוכנות ביטוח

לבניית אתר לסוכנות ביטוח קודם תכנון מקיף והיכרות עם הלקוח, קהל היעד שלו ועם ערכיו של בית העסק. האופן שבו האתר בנוי, המידע שיוצג בו והעיצוב הגרפי של האתר נועדו לשרת מטרות ברורות שלקוחותי ואני מגדירים יחד בתחילת התהליך. בעבודה על בניית האתר לסוכנות ביטוח אברון, למדתי הרבה לא רק על תחום הביטוח, אלא גם על החשיבות של עבודה עם לקוחותי מתוך שותפות אמיתית והקשבה הדדית.

לקריאת הפוסט>>
elementor and the evolution of wordpress
elementor

"תבנית עיצוב זה הכי 2017" – אלמנטור והאבולוציה של וורדפרס

מה זה אלמנטור ומה הוא נותן לעסק שלך? בניית אתרים והשימוש במערכות ניהול תוכן בהתאמה אישית, היו בעבר הרחוק סיפור יקר השמור ללקוחות בעלי כיסים עמוקים בלבד. בשנים האחרונות פותחו מערכות ניהול תוכן מצויינות לשימוש הציבור הרחב – כמו וורדפרס, הנפוצה מבין כולן. תבניות עיצוב מאפשרות למשתמשי וורדפרס להחיל על האתר שלהם עיצוב יפה ללא מאמץ, אבל שימוש בתוסף אלמנטור 2.0 מאפשר לעסקים קטנים ובינוניים לקחת את האתר שלהם צעד אחד קדימה, וליצור לעצמם אתר במבנה ועיצוב ייחודי, בעלות מינימלית.

לקריאת הפוסט>>

בואו נשמור על קשר

הצטרפו לרשימת התפוצה של Webinke וקבלו עדכונים למייל מפעם לפעם – מבטיח לא להציף!