הבלוג של Webinke

מאמרים בנושא בניית אתרים, עיצוב אתרים, אבל לא רק...

מה מעניין את אודליה – איך עושים איפיון תוכן לאתר תדמית

איך עושים איפיון תוכן לאתר תדמית

אמ;לק:

גם כאשר מקימים אתר לעסק בסדר גודל קטן או בינוני - לבניית אתר איכותי ואפקטיבי קודם תהליך איפיון ותכנון מסודרים. אחרי שמבצעים מחקר שיווקי סטנדרטי, במהלכו נגדיר מטרות לאתר ונעמוד על מאפייניהם של הלקוחות הפוטנציאלים ושל המתחרים, יש לאפיין מהו התוכן שיתן מענה וערך אמיתי לאותם לקוחות מתעניינים. בפוסט הזה אני מציע שיטה פרקטית אחת לביצוע איפיון תוכן, המלווה בדוגמה לאפיון תוכן עבור חברה בסדר גודל קטן.

"כמה זמן יקח לך להרים לי אתר יפה?". אחת התפיסות השגויות איתן מגיעים לקוחות לפגישת עבודה ראשונה עם חברה לבניית אתרים, היא שבעידן ה-וויקס וה-וורדפרס בלחיצת כפתור – האתר שלהם יהיה מוכן ברגע. במציאות, להקמת האתר קודמת עבודת תכנון ואיפיון מסודרת. בפוסט הזה נתמקד בשלב אחד בתהליך, והוא שלב איפיון התוכן של האתר.

 

למה שמישהי תכנס לאתר שלך?

אנשים גולשים לאתרי אינטרנט במטרה לקבל משהו בעל ערך. זה יכול להיות המידע שהם חיפשו, המוצר שהם רוצים לקנות או תמונות יפות של אתרים בחו"ל, ובלבד שהאתר יספק להם אפשרות לקרוא או לצפות בתוכן איכותי, מקורי המותאם להם ולצרכים שלהם.

כשאתם מאפיינים אתר אינטרנט, המטרה איננה למלא את האתר בתוכן ולא "להביא אנשים לאתר". המטרה של אתר אינטרנט טוב היא לתת לקהל-יעד ממוקד ערך מוסף, כדי שהלקוחות הפוטנציאלים שלכם ירצו להישאר באתר, להעמיק בו, להכיר באמצעות התוכן את השירותים והמוצרים שלכם ובסופו של דבר – יקנו מכם שירות או מוצר, כלומר ימירו התעניינות – ברכישה, בכסף. לצורך העניין, תכנון מבנה תוכן האתר הוא חלק אינטגרלי מתהליך איפיון האתר שלכם – רוצים לדעת איך עושים את זה?

 

התהליך המקדים לבניית אתר – חזרה קצרה

למי שלא מכיר את שיטות העבודה שלי, אני רוצה לעשות חזרה קצרצרה על התהליך המקדים שבו אני מאמין, כשאני ניגש לתכנן אתר אינטרנט. את שיטות העבודה שלי שאבתי מהנסיון שלי כשכיר בחברות תוכנה גדולות, אבל זה לא מפריע לי ליישם אותן בהיקף מצומצם גם על עסקים קטנים ובינוניים איתם אני עובד כיום, ואין סיבה שאתם לא תפעלו באופן דומה כשאתם מקימים אתר לעסק שלכן או עבור לקוחותיכם.

מחקר שיווקי מקדים לפני הקמת אתר אינטרנט – על קצה המזלג:

  • הגדרת מטרות – מגדירים בכתב מטרות ברורות לאתר, לדוגמה: "להביא לרכישות של שלושת תכשיטי הדגל שלי", "לגרום לאנשים בישוב לבחור דווקא במוסך שלי", "לקבל פניות מלקוחות פוטנציאלים לשירותי האדריכלות שלי"
  • ערכי המותג – מהם הערכים של בית העסק שארצה שיבואו לידי ביטוי באתר, לדוגמה: "חברת ניקיון עם העסקה הוגנת", "עורכת דין אמפטית", "מאלף דולפינים עם שירות אישי" – הבנתם את הרעיון…
  • קהל יעד מרכזי וקהל משני – לדוגמה: הורים למתבגרים בהוד השרון בעלי רמת הכנסה X, נוער לפני גיוס בכפר סבא, יועצות חינוכיות בחינוך הממלכתי. המהדרין מכינים בשלב הזה פרסונות: תיאור מדויק של דמויות פיקטיביות שמייצגות את הלקוחות שלכם. לדוגמה: אודליה, קצינה קרבית משוחררת, רווקה בת 22, מלצרית שגרה אצל ההורים וחוסכת לטיול במזרח, מכורה לאינסטגרם ואוהבת כדורגל וזומבה.
  • מתחרים – אם אתם לא יודעים מי המתחרים שלכם, היכנסו לגוגל וחפשו את המתחרים. חישבו כמו הלקוח שלכם והשתמשו במילות החיפוש בהן הלקוחות שלכם משתמשים (מה אודליה היתה מחפשת?). כדי להבין "מה אנשים מחפשים", ניתן להיעזר בכלים כמו google trends, ו- google keyword planner.
  • יתרונות וחסרונות בולטים מול המתחרים – לדוגמה: כל הסלבס של הישוב מסתפרים אצלי, אבל במספרה ממול אפשר פשוט להיכנס ולהסתפר, בעוד שאצלי צריך להזמין תור 3 ימים מראש.

 

איפיון תוכן לאתר תדמית – מה אודליה היתה מחפשת?

אחרי שערכנו מחקר שיווקי מקדים, ניתן לאפיין את התוכן שיופיע באתר. לצורך העניין אפשר לקחת פתקאות קטנות, ולכתוב את כל הנושאים שאתם חושבים שצריכים להופיע באתר (קודם תכתבו – את הסינון תעשו לאחר מכן).

חשוב לזכור שאתם אינכם קהל היעד של האתר, לכן חזרו לפרסונות שהכנתם בשלב המקדים ושאלו את עצמכם – מה הלקוחות שלכם צמאים לדעת? מה אודליה, המלצרית שאוהבת כדורגל וזומבה, היתה מחפשת? מה הלקוחות שלכם רוצים? אילו מילות חיפוש הביאו אותם לאתר? מה המטרה שלשמה הם נכנסו לאתר? מה היתרונות שלכם שיעניינו את הלקוחות שלך? מהם ערכי המותג שלכם, שיגרמו ללקוחות שלכם להתחבר אליכם ברמה הרגשית?

מתוך הפתקים והתחקיר המקדים, תוכלו להסיק מהו מבנה התוכן שיתן מענה אופטימלי למטרות האתר שלכם. באופן הזה, שלב כתיבת הטקסטים עצמם יהיה יותר קל. כשמבינים בצורה מדוייקת מיהו קהל היעד (היי אודליה!) ומה מטרות האתר, הטקסטים שנכתוב והמשלב הלשוני בו נשתמש יהיו מדוייקים יותר ויקלעו למטרה. דוגמה משעשעת מהספר "מיקרו-קופי המדריך המלא" של כנרת יפרח, היא של אפליקציה למעקב אחרי ימי הוסת של נשים, הפונה למשתמשות שלה בלשון זכר. מה אומרים? לא אומרים…

 

רגע, באמת צריך איפיון תוכן? גם לאתר של עסק קטן?!

לפעמים נדמה שתהליך איפיון אתר ותהליך איפיון תוכן לאתר, הוא כאב ראש גדול שמתאים ללקוחות בסדר גודל בינוני ומעלה. אבל גם אם אתם פרילנסרים או בעלות עסק קטן, תוכלו ליישם את הכללים הללו בתהליך קצר יחסית. רוצים דוגמה? בואו ניקח אתר לחברת שירותי נקיון קטנה, המעסיקה מעט עובדים ונותנת שירותים ומחירים הדומים לאלו של המתחרים. איך נוכל לתכנן תוכן מעניין לאתר שלהם, שיגרום ללקוח מתעניין להעדיף אותם על פני המתחרים?

 

בדוגמה שלנו, בתחקיר המקדים עלו הנקודות הבאות:

  • מטרת האתר: להניע ארגונים להזמין שירותי צוות נקיון של 3 מנקים על בסיס קבוע.
  • ערכי המותג: אמינות, מקצוענות, הוגנות
  • קהל יעד: אחראי תחזוקה בחברות בסדר גודל בינוני באיזור השפלה. לרוב גברים בני 45 ומעלה.
  • מתחרים: שלוש חברות ניקיון נוספות שעובדות באותו איזור.

בשלב איפיון תוכן האתר, מנהלת החברה ומנהל העבודה מתבקשים לחשוב מה קהל היעד ירצה לראות, איזה מידע יגרום ללקוח הבא לומר: "וואלה? מעניין!". אילו מילות חיפוש יביאו לקוחות חדשים לאתר? מה יגרום ללקוח הפוטנציאלי להתעמק דווקא באתר הזה ולא באתר של המתחרים?

 

בדוגמה שלנו, אלו המילים והביטויים שנכתבו על הפתקאות:

  • "אמינות ומקצועיות"
  • "מנקים אמינים"
  • "מחירים הוגנים"
  • "כל הלקוחות אוהבים את צחי מנהל העבודה."
  • "האנשים אצלנו עובדים המון זמן, זה עובדים של שנים ולא צוות מתחלף"
  • "העובדים שלנו חוקיים – לא כמו אצל המתחרים"
  • "אנחנו באמת עושים עבודת ניקיון טובה"
  • "אנחנו מעסיקים הוגנים לעובדים שלנו"
  • מילות החיפוש שעלו הן: "המלצה על חברת ניקיון", "שירות ניקיון למשרדים", "ניקיון משרדים רחובות" "ניקיון במחיר נמוך".

איך עושים איפיון תוכן לאתר תדמית

עכשיו אפשר לשבת ביחד ולחבר את כל המידע שקיבלנו:

  • אנחנו יודעים מה המטרה של האתר ומי הלקוחות
  • אנחנו מכירים את המתחרים וכיצד נראים האתרים שלהם
  • אנחנו מבינים מה החוזקות של חברת הנקיון שלנו, לעומת המתחרים

 

ההחלטה הסופית על התכנים תתבצע בשיתוף מלא של הלקוח. התוכן בדוגמה של חברת הנקיון יכול להסתכם בעמוד נחיתה טוב, או לחלופין באתר קטן, שיכלול עמוד בית ועוד ארבעה אזורים, כאשר בכל אחד מהם כפתורי הנעה לפעולה ברורים. לדוגמה, אפשר להחליט על מבנה התוכן הבא:

  1. עמוד בית – עמוד שישמש כעמוד נחיתה, יתן את כל המידע שיכול לחמם את הלקוח המתעניין ולהניע אותו ליצור קשר עם החברה. עמוד כזה יכול להיפתח בערך שמקבלים לקוחות החברה (משרד נקי תמיד וראש שקט), ואז תמונה מקצועית וציטוט של איש צוות ותיק וחייכני, תוך הבלטת מדיניות העסקה הוגנת. בהמשך יופיעו המלצות של לקוחות קיימים המדגישות את יתרונות של החברה ( העובדים חוקיים, המשרד תמיד נקי, אין התעסקות – חברת הניקיון דואגים להכל, תענוג לעבוד מול צחי, מתייחסים יפה לעובדי הנקיון) וכמובן אפשרות לקבלת הצעת מחיר (עוד היום!) עם כפתורי הנעה לפעולה.
  2. עמוד הצוות שלנו: באזור הזה יופיעו כל העובדים בחברה בצילום מקצועי כשהם מחייכים – מהמנכלית ועד לצוות המנקים. ליד כל עובד נכתוב כמה שנים הוא בחברה עם הבלטה של כמה העובדים שמחים לעבוד כאן ומדיניות ההעסקה ההוגנת.
  3. שירותי ניקיון למשרדים: כאן תוצג רשימת השירותים של החברה, אבל התיאור ידגיש את היתרונות של החברה וערכים כמו אמינות ושירותיות.
  4. מחיר הוגן: עמוד המבליט את יתרונות החברה ומציין טווחי מחירים והנעה לקבלת הצעת מחיר.
  5. צרו קשר: מגוון הדרכים ליצירת קשר, עם כפתור בולט לשליחת טופס קבלת הצעת מחיר.

 

אז מה מעניין את אודליה

שיטת הפתקאות היא רק דרך אחת לאיפיון תוכן, אבל לא משנה באיזו דרך תבחרו, חשוב שתבצעו איפיון תוכן כחלק מהאיפיון האתר. תזכרו שכיום לבנות אתר אינטרנט, כל אחד יכול. אבל בכדי לבנות אתר אינטרנט טוב ואפקטיבי, שנותן ערך אמיתי ומענה למצוקות של הלקוחות שלכם – נדרשת עבודת הכנה מקדימה, שלאו דווקא חייבת להיות מסובכת. כאשר מאפיינים את התוכן שיופיע באתר חשוב לזכור שהתוכן איננו מיועד לכם או לאנשים כמוכם, אלא ללקוחות שלכם, שיכולים להיות אנשים שונים בתכלית מכם. אז אל תשאלו מה מעניין אתכם לקרוא, תשאלו תמיד מה היה מעניין את אודליה.

גילוי נאות: האתר משתמש ב-cookies לצרכי ניטור ושיווק.חלק מהקישורים באתר עשויים להניב לכותב עמלות. 

יש לך הערות, שאלות והצעות למאמרים? זה בדיוק המקום לחלוק אותם:

הדרך לאתר האינטרנט המעוצב והחדש שלך מתחילה כאן

אשמח לעזור לך בתכנון, עיצוב ובניית אתר האינטרנט החדש לארגון שלך
דילוג לתוכן